Back
René Rappange
Deelnemer

Het was voor mij niet moeilijk om mijn positieve en negatieve waarden te ontdekken. Ik weet welke waarden ik heb. Ik heb wel ontdekt dat ik deze altijd al gehad heb. Onbewust gaan ze samen bij de dingen die ik doen, zowel in privé als werk.

Mijn positieve waarden:
Ontspanning
Authenticiteit
Balans
Doorzettingsvermogen
Eerlijkheid

Mijn negatieve waarden:
Onrust
Minachting
Waardeloos
Schuldgevoel
Onzekerheid

Ik gebruik mijn positieve waarden het meest. Als ik vertel of schrijf over mijn PTSS doe ik dat vanuit mijn hart en gevoel. De harde waarheid, ik zwak de problemen waarmee ik te maken had niet af. Daar komt mijn authenticiteit en eerlijk om de hoek. Ik heb ook geleerd dat bij de pakken neerzitten niks oplost of brengt. Dat is doorzettingsvermogen. Balans en ontspanning heb ik voor mezelf weer gevonden en staat tegenwoordig op nummer 1.

Negatieve waarden ondervind ik natuurlijk ook wel eens. Voornamelijk als er iets gebeurd waardoor ik even uit balans raakt. Dan gaat het malen in mijn hoofd en komen er zowel slechte als positieve gedachten. Door de jaren heen heb ik beter leren relativeren. Hierdoor krijgen negatieve waarden steeds minder invloed op mijn leven.