René Rappange
Deelnemer

Ik had nog niet van de 10 – 10 – 10 regel gehoord. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik deze regel ga toepassen. Misschien gebruik ik deze regel al onbewust.

Belangrijkste inzicht van deze les is voor mij dat ik op de goede weg ben.

Ik kies steeds meer voor mezelf. Doe dingen die ik leuk, nuttig en interessant vind. Voor mijn werk ben ik niet te beroerd om een extra dienst of een andere dienst te draaien. Ik ben ook niet te beroerd om andere mensen te helpen. Maar, alleen als het mij uitkomt. Niet om de werkgever of mensen te pleasen.

Lange tijd heb ik dingen gedaan die ik eigenlijk niet wilde. Ik durfde geen nee te zeggen. Ik wilde werkgever, collega’s of mensen om mij heen niet teleurstellen. Ik legde mezelf daardoor een enorme druk op. Zelf werd ik er niet blij van, ik liep ongelukkig rond.

Voor mezelf kiezen gaat steeds makkelijker. Soms wordt dat egoïstisch gevonden. Kiezen voor mezelf geeft zoveel meer vrijheid, geluk en een happy gevoel. Daardoor weten anderen ook wat ze aan mij hebben. Als ik nee zeg weten ze ook dat ik echt geen mogelijkheid heb om iets te doen.

Door mijn diabetes type 2 heb ik mijn leefgewoonten ook moeten aanpassen. Gezond eten en bewegen maken daar onderdeel vanuit. Dat is zowel voor de korte als lange termijn belangrijk. Dat maakt onderdeel uit van de 10 – 10 – 10 regel.